Sünnitusjärgsed meeleolu kõikumised, jõuetus ja võimetus tita eest hoolitseda, sünnitusjärgne raskemeelsus, sünnitusjärgne depressioon ja psühhoos on kõik väga olulised teemad. Kerge meeleolu kõikumine võib näiliselt vähetähtsast ajendist muutuda kiiresti sügavaks depressiooniks.

Need nähtused ei ole ainult tänapäevasest kiirest ja stressirohkest elust tingitud, nagu võiksime arvata. Need on olnud ajast aega ja seotud naises peale sünnitust toimuvate suurte muutustega. Seetõttu on ka inimkonnal kogunenud mitmeid tarkusi, kuidas selliste seisunditega hakkama saada ja mis oluline – mida teha ja kuidas ennast kaitsta, et naine peale sünnitust sellisesse seisundisse ei langeks?

Ülalmainitud teema on suur ning kõiki teadmisi ei ole võimalik siia kirja panna. Paarile väga olulisele asjale juhime nüüd tähelepanu.

Me kõik arvame teadvat, et naise kehal on peale sünnitust väga suur koormus. Just – me arvame teadvat. Tühja juttu selle ümber on piisavalt palju heietatud. Mis aga tegelikult toimub? Mis toimub naise kehaga siis, kui ta enam ei jaksa, enam ei suuda neid muutuse protsesse enda sees läbi käia?

Miks ütleme tühja juttu – sest elus me ei näe, et sünnitanud naine oleks ümbitsevate poolt hoitud parimal moel ja et naisele antakse aega ja vajalikku toetust muutustega kohanemiseks. Seetõttu on oluline, et naine ise ja tema kaasa teema tõsidust mõistaksid ja oskaksid oma peret hoida.

Kõige raskem muidugi on sünnitusjärgne depressioon, millel on oht minna üle psühhoosiks. Psühhoosi kohta oli vanarahval kindel väljend – naisel lõi piim pähe. Neid naisi, tänu Jumalale, ei olnud küll palju. Tänapäeva suurepäraselt arenenud meditsiin on küll alati valmis sellistel puhkudel antidepressantidega naistele appi tõttama, kuid kas see on lahendus või tuleks pigem tegeleda selliste olukordade ärahoidmisega?

Esimene soovitus on anda noorele perele aega ja rahu esimeste kuude jooksul ja mitte üle koormata aktiivse külastusprogrammiga. Kuid sellest edaspidistes artiklites pikemalt. Algatuseks on olemas veelgi lihtsamaid vahendeid, mida teadsid juba meie esivanemad.

Mis on siis ikkagi see, mis aitaks natukenegi naise keha ja psüühikat?

Selleks et mõista psüühilisi muutusi peame teadma küllaltki hästi naise füsioloogiat ning ka neid muutusi, mis toob sünnitus endaga kaasa. Ühest tähtsast punktist, nimelt piisavast vedelikukogusest me juba rääkisime eelnevas artiklis. See on ääretult tähtis, sest ainuüksi vedeliku liiga vähene tarbimine võib viia psüühikahäireteni. Alahinnata seda ei tohi.

Jõud ja energia on alati seotud soojusega. Seega järgmine tähtis komponent ongi soojus. Jah, me säilime/säilume külmas võib olla paremini, kuid kõik protsessid meie kehas nõuavad suuremat energiahulka. Sellest, kuidas soojust hoida, loe järgmisest loost.

Ülle Liivamägi, Mari Kalkun, Kaisa Nurmsalu, 16. mail 2014. aastal

Loe e-perekoolis veel:
Kuidas saab naine ennast hoida sünnitusjärgsel ajal? 2. lugu. Ülle Liivamägi, Mari Kalkun, Kaisa Nurmsalu, 16.05.2014.

Mida juua sünnitusjärgsel ajal? Mari Kalkun, 7.05.2014.